Rozpoznawalność Warmii jest coraz większa, a to za sprawą Szlaku Świętej Warmii. Projekt, który od trzech i pół roku tworzy i promuje Powiat Olsztyński, jest nadal w centrum zainteresowania mediów – i tradycyjnych, i społecznościowych.
Jak wynika z kolejnej analizy medialnej poznańskiej firmy Press Service Monitoring & More (PSMM) w roku 2023 na temat Szlaku Świętej Warmii w mediach pojawiło się łącznie ok. 1,5 tys. publikacji, które dotarły do ponad dwóch milionów ich odbiorców: czytelników, internautów, słuchaczy i widzów. Przekaz w 97 proc. pochodził z mediów regionalnych, które od początku współpracują przy realizacji tego projektu. Ten wynik jest lepszy od tego z roku 2022 o ponad 50 proc., bo jak wynikało z raportu Press Service było ich w tym czasie „tylko” niecały tysiąc. Jeszcze rok wcześniej – ponad 600.
– Dane te potwierdzają, że stworzyliśmy interesujący produkt, a Warmia staje się coraz bardziej rozpoznawalną marką, co jest efektem także bardzo dobrej współpracy z lokalnymi dziennikarzami, czy działań z obszaru public i media relations – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński, przewodniczący Stowarzyszenia Szlak Świętej Warmii.
Wprawdzie rok 2023 był rocznicowym Rokiem Kopernika i zarówno Powiat Olsztyński, jak i Stowarzyszenie promowali region hasłem „Kopernik Warmiakiem”, to i tak wiele się działo także wokół Szlaku, bo jest to projekt wielowymiarowy.
W tym czasie zdobył on kilka kolejnych prestiżowych nagród, na czele z turystycznym Laurem „Najlepszym z Najlepszych” marszałka województwa. Na rynku księgarskim pojawił się kolejny podpowiednik turystyczny – „Po Świętej Warmii z Mieczysławem Orłowiczem”. Czwarty tom z serii „Biblioteczka Świętej Warmii” również nagrodzonej w ubiegłym roku w konkursie „Róża Regionów – najlepsze projekty promujące polskie produkty turystyczne”.
Ubiegły rok był też pierwszym statutowej działalności Stowarzyszenia Miast, Gmin i Powiatów – Szlak Świętej Warmii. Jego członkowie między innymi podjęli decyzję o przygotowaniu strategii rozwoju organizacji oraz rozpoczęli wdrażanie projektów związanych z promocją gospodarczą regionu. Temu poświęcone było I Forum Gospodarcze Szlaku Świętej Warmii, jak i przeprowadzenie pierwszego konkursu na produkt regionalny – „Warnijski Kunsztyk”.
– To oczywiście tylko część podjętych w ubiegłym roku działań. Na ten rok nasze plany związane ze Szlakiem są jeszcze bogatsze – dodaje Andrzej Abako. – Już przygotowujemy do druku kilka kolejnych publikacji, mamy nadzieję, że uruchomiona zostanie szlakowa aplikacja. Drugą odsłoną naszego konkursu na produkt regionalny będzie „Warnijski Kunsztyk Turystyczny”, którym chcemy promować lokalną gastronomię i obiekty hotelowe. Mediów tematów z pewnością nie zabraknie.